Feb 27 2012

Sterilizarea egal crima ?

Dupa ce am pomenit de ultima tura de sterilizari, probabil si din cauza unei fotografii considerata de unii mai dura, am primit cateva comentarii care recunosc m-au surprins, si m-au pus pe ganduri, asa ca am zis ca ar fi o idee buna sa asternem pe “hartiuta” cateva cuvinte …. ca de obicei … ca sa ramana scris !
Majoritatea celor implicati in protectia animalelor considera sterilizarea o simpla interventie chirurgicala, exact ca orice operatie … Fireste sunt si exceptii a caror parere este grav alterata de precepte crestine, de o interpretare gaunoasa a credintei, de analogia exagerata dintre animal si om si alte astfel de motive.

Diferentele legate de sterilizare apar atunci cand se vorbeste despre sterilizarea unei femele gestante. Mai ales cand sarcina este destul de avansata, in unele cazuri doctorul fiind nevoit practic sa eutanasieze puii. Este aceeasi dilema ca si in cazul avorturilor umane. Unii considera ok avortul pana la o anumita varsta a sarcinii, altii il considera imoral in orice situatie, altii il accepta pentru anumite cazuri, dupa o anumita varsta este considerat chiar ilegal. Deci se vede este o adevarata tocanita cu o mie de exceptii si pareri.

Atat in cazul oamenilor, cat si al animalelor avortul este o crima (din punct de vedere tehnic este vorba de o crima). Da o recunosc si mi-o asum. Nu imi este usor, nu imi face placere, eventualul entuziasm care poate sa reiasa din cele scrise legate de o situatie ce implica sterilizarea unei femele gestante nu se datoreaza faptului in sine. Nu ma bucur ca am omorat acei pui, ma bucur ca acei pui nu vor popula acest pamant, dand sansa altor pui nascuti pe strazi la un camin, la o viata mai buna. Atat si nimic mai mult. Orice alta interpretare este pur rautacioasa si nu imi bat capul sa ma justific. Stiu ca sunt un antipatic, si a fi simpatic bipezilor nu a fost niciodata unul din telurile mele in viata !

Dar pe de alta parte hai sa ne gandim din punctul de vedere al naturii. Ce face natura in mod obisnuit ? OMOARA … In cazul nici unei specii nu pot traii toti urmasii, in cazul fiecarei specii natura triaza atat din indivizii adulti cat si din puii, prin diverse metode: factorii climatici, limitarea resurselor de hrana si apa, prin intermediul bolilor de toate felurile, prin intermediul hazardului (creatura x se afla in locul y exact cand cade copacul doborat de vant … si moare… se numeste tot selectie naturala). Aceste mecanisme exista si la oameni. Interventia noastra impotriva naturii duce la suprapopulare. Citisem intr-un articol ca o companie va reduce costurile unui vaccin ceea ce va permite vaccinarea a mai multor sute de milioane de copii, care altfel ar murii de boala x. Era vorba de vreo 600 milioane de copii / an care vor supravietuii datorita acestei scaderi de pret la un vaccin. Aceasta este o interventie a omului impotriva naturii => +0.6 miliarde oameni / an in plus. Fireste natura e puternica si din cei +0.6 miliarde, multi vor murii din alte cauze. Doar am dat un exemplu … simplu, pragmatic. Nu ii urasc pe acei oameni si ii vreau morti, nu am pretentia ca omul sa renunte la medicina si sa accepte ca e suficient daca putini supravietuiesc, si nu e nevoie ca omul sa traiasca pana la 100 de ani. Doar prezint niste aspecte din realitatea asta urata care ne inconjoara.

Cam acelasi lucru se intampla si in cazul animalelor, pe care noi le-am scos de sub tutela naturii ! Desi natura inca isi mai face simtita prezenta (bolile virale ce decimeaza cuiburi de pui nevaccinati), interventia umana in viata acestor animale (cele domesticite) aduce cu sine si nevoia ca omul sa mimeze cat mai bine ceea ce se intampla in natura. Cum putem mima reducerea numarului de pui ce ajung la maturitate? Prin STERILIZARE (incluzand aici si sterilizarea femelelor gestante atunci cand riscul pentru sanatatea animalului este acceptabil de mic) in lumea civilziata, sau prin punerea in pungi si aruncarea in vale, sau alte metode similare in tarile bananiere infestate cu taranoi psihopati.
Stiu, unii sunt visatori si au impresia ca este posibil sa lasi animalul sa se reproduca asa cum l-a lasat mama natura, sa faca pui cati doreste, iar el, un sufletist responsabil le va gasi casuta fiecaruia in parte. Aceasta este o mentalitate foarte obtuza care ignora tot ce e in jurul respectivului sufletist. Unii vad doar ce au ei in ograda nu vad ce se naste in mod “natural” pe strazi datorita ignorantei umane.

Scenariul e cam asa (si chiar ard de nerabdare sa fiu contrazis, preferabil cu argumente):

  • persoana x …. sufletista, isi lasa animalul sa nasca => 5 pui.
  • afara amarata y naste sub un balcon tot 5 pui
  • persoana x … sufletista … constiincioasa se agita, plange peste tot, pune anunturi, raspandeste cei 5 pui pe la tot felul de persoane, si apoi seara doarme foarte multumita de fapta facuta, asteptand urmatoarea tura de pui.
  • in acelsi timp amarata de afara, se uita cum cate un pui i se stinge din varii motive, asteptand fireste urmatoarea tura de violuri ale haitei de caini care abia asteapta sa isi satisfaca pornirile naturale.
  • persoana x … sufletista de altfel, primeste peste cateva luni o veste minunata … ca e bunica …  chef mare, alti 5 puisori s-au nascut intr-o alta casa … fireste tot a unei persoane sufletiste.

Acest scenariu ar trebuii sa arate cu totul altfel:

  • persoana x … sufletista si responsabila nu isi lasa cateaua sa ramana gestanta si o sterilizeaza, sau daca ramane gestanta o sterilizata oricum trecand peste orice bullsheet de substrat cultural sau de orice alta origine.
  • persoana x … sufletista si responsabila merge afara si sterilizeaza si femela de sub balcon sau daca e prea tarziu, are grija ca femela sa fie sterilziata dupa ce este intarcata, apoi ia puii in casa (cum ar fi tinut puii nascuti in casa, tot asa poate sa tina si puii nascuti afara … tot pui sunt), ii pregateste de adoptie, ii da spre adoptie doar sterilizati, sau doar unor familii care accepta sterilizarea la varsta potrivita.

Nu stiu … dar parca mie mai mult imi place acest ultim scenariu. Parca e mai putina suferinta la mijloc, e adevarat mai multa munca de partea bipedului … dar la dracu … daca tot e bipedul mai motz, sa si munceasca pentru acest statut.
Acum unii ma vor intreba (rautaciosi fiind) care e diferenta dintre un avort si o eutanasiere? Foarte buna intrebare de altfel. In ambele cazuri, este fara dureri. Diferenta insa este enorma. In cazul unei sterilizari insotita de avortul puilor, acei pui nu sunt dezvoltati pana la un asa nivel incat sa perceapa lumea din jurul lor. Nu pot exprima bucurie, sau tristete, sau stres, nu interactioneaza cu tine. In schimb cand un animal matur (sau chiar un pui ce a deschis ochii si a inceput sa interactioneze cu lumea din jur) este eutanasiat, desi moartea in sine nu este violenta sau dureroasa, totusi vorbim de un individ perfect sanatos (nu discutam cazul normal in care animalul este scutit de chinurile unei boli ce ii va aduce oricum sfarsitul), vorbim de un individ sociabil, ce poate exprima bucurie, sau tristete, ce interactioneaza cu tine, plange la tine, da din codita … iar tu bipedul ii bagi seringa in vena fiindca nu mai sunt fonduri, sau alte motive de tot rahatul? Din punctul meu de vedere aici e marea diferenta.

Tragand linie si concluzionand, cat traiesc eu pe planeta asta nu voi fi deacord cu aducerea pe aceasta lume de pui in mod controlat, atata timp cat strazile sunt pline de animale cu o viata de tot rahatul, si atata timp cat nu se introduce pedeapsa cu inchisoarea … 5-10 ani pentru detinatorii iresponsabili de animale (e drastic cumva? De ce? E simplu sa zici ca vrei, ca ai libertati si drepturi cand nu tu vei fi omorat drept consecinta a iresponsabilitatii … sa vedem cati vor mai vrea asa cu ardoare sa aibe jucarioare pe 4 picioare cand ar exista riscul sa isi piarda libertatea ?). Nu conteaza ca se aduc pe aceasta lume pui de rasa sau fara rasa … efectul e acelasi … se ocupa locuri cu pui nascuti in mod voit, controlat, omorand astfel echivalentul numeric al unor pui nascuti necontrolat pe strazi. Restul sunt detalii tehnice. Nu am timp sa ma pierd in detalii despre rase, si existenta lor, si pasiunea crescatorilor, pedigree si mentinerea liniei genetice, cat timp toate acestea sunt inventate de om, nu reprezinta ceva natural … reprezinta doar joaca omului de-a D-zeu … deci nu sutn motive sa le aducem ca si argumente in discutie.

Mi se va reprosa ca cine vrea animal de rasa oricum nu va lua un animal de pe strada. Eu zic ca omul e destul de adaptabil. Daca nu i se ofera posibilitatea unui animal de rasa, macar o mica parte tot va lua de afara. Iar restul … de ce sa imi bat capul cu restul? Pana la urma e vorba de protectia animalelor, nu de protectia psihicului unuor oameni de un caracter indoielnic care au nevoie de companie sau papusica de scarmanat insa nu vor sa isi satisfaca aceste nevoi salvand o creatura de afara … asta e EGOISM pur sange, si ar trebuii descurajat prin orice mijloace !

7 Comments

  • By cristina, February 28, 2012 @ 1:53 pm

    eu cred ca ai dreptate. nu spun perfecta dreptate, pentru ca intotdeauna va exista si particica aceea religioasa asupra careia nu putem spune ca avem vreun control, dar in principiu e corect ce spui. cei care te critica ar trebui sa aiba si argumente solide. daca nu au, ignora-i.

  • By Gabi, February 28, 2012 @ 3:40 pm

    Perfecta dreptate nu putem avea … fiindca suntem o specie profund imperfecta si alterata, fara nici o speranta reala de supravietuire pe termen macar mediu!

  • By Cristina Z, February 28, 2012 @ 6:55 pm

    eu zic ca ai PERFECTA DREPTATE! Nu ne face placere si am dori sa pastram toate pisicutele si catele gestante ce le gasim pe strazi si sa nu le sterilizam…dar unde vom ajunge?! Macar noi sa fim responsabili, cand altii au ales sa isi abandoneze animalul gestant!! de parca ar fi vina animalului ca a ajuns asa?! Da intr-adevar cand e prea avansata gestatia si sunt zilele numarate pana fata, numai e nimic de facut decat de a astepta puiutii sa vina pe lumea asta nenorocita!!!

  • By Gabi, February 28, 2012 @ 8:04 pm

    Cristina, cand am dus-o pe Pusha la veterinar inainte de a o baga in casa, doctorii mi-au zis ca in vreo saptamana vin puii. Mi-au zis ca daca vreau se poate steriliza. Era a doua pisica de care ma ocupam, nu ii stiam prea bine pe atunci, imi era si mila, nu aveam prea multa experienta cu pisicile, asa ca am refuzat. Bine, am rezolvat decent cu puii (toate fetite), toate la casa lor, toate sterilizate … dar sincer daca acum as fi din nou in situatia asta, as merge pe mana acestor doctori. Am invatat ca daca a idat de niste doctori buni si ai incredere in ei, e bine sa le urmezi sfatul !

  • By Gabi, February 28, 2012 @ 8:51 pm

    @obert30ro: noi aici vorbeam de ce fac oamenii responsabili si normali. Matale mergi si comenteaza pe site-urile de schizofrenici. Aici ai de raspuns la alte intrebari. Ti le-am pus de vreo 3 ori, cerut argumente .. .tu ii dai cu schizofrenia ta … nu ne intereseaza. Paaaaaaaa

  • By daniela, March 1, 2012 @ 8:00 pm

    acu vreo 3 ani ,o puiuta de mitza a fost lovita de-un cretin si-a ramas fara un ochi .mi-a fost cumplit de mila de ea si-am vrut s-o iau la mine ,dar n-am putut s-o prind pt ca se salbaticise ,statea pe sub tarabe ascunsa ,fugea…dupa ceva timp am vazut gestanta ,chiar babana .m-am chinuit o saptamina s-o prind si o noapte am urlat ,s-o castrez ,sa n-o castrez .dimineata cu fata umflata de la urlat m-am dus la cabinet hotarita .am castrat-o si ea mitza e si azi la mine .am zis decit sa-i vad puii batuti si fara ochi ,sau fara vedere cum mai am un motan ,sau stilciti de masina…mai bine constiinta un pic incarcata si gata .nu a fost usor ,dar asa a fost mai intelept .

  • By Gabi, March 1, 2012 @ 8:10 pm

    Acum 2 saptamani cand mi-am dat seama ca e fetita (tocmai o incalecase un motan in fata mea) am mers in beci, Iulia a blocat geamul, si am haituito si am dato de toti peretii pana am reusit sa o prind sa o bag in cusca. Am sterilizat-o si acum de 2 saptamani avem o pisica salbatica dupa aragaz. Iese cand nu suntem, papa, apa, pisu (la litiera ca e doamna), si asteptam sa se domesticeasca. Numai la gandul ca ar putea pare cativa pui intr-un beci intunecos, racoros, umezeala si motani dand tarcoale … am zis ca mai bine o dau de toti peretii doar sa o prind si sa PREVIN treaba asta ! De data asta mi-a iesit !

Other Links to this Post

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: